Nowe podejście do owoców w planie żywieniowym osób aktywnych fizycznie

6

Kilka lat temu, kiedy zaczynałem przygodę z treningiem siłowym (a co za tym idzie, zacząłem interesować się żywieniem) moje podejście do owoców było zupełnie inne niż ma to miejsce dzisiaj. W skrajnych sytuacjach mogłem zjeść jabłko, jak miałem problemy z trawieniem lub dorzucić do owsianki rodzynki, a po treningu ewentualnie banana. Dlaczego teraz jest taka różnica? Skąd wzięła się cała masa ludzi, którzy zaczęli polecać jedzenie owoców na co dzień? Już wyjaśniam.

Może trochę od końca. Dla osób trenujących półprofesjonalnie czy po prostu lubiących dużo i ciężko trenować, najważniejszą kwestią po treningu jest uzupełnienie węglowodanów. Próg absorpcji węglowodanów z jelit u osoby dorosłej wynosi ok. 60 gr. w jednym posiłku. W przypadku kiedy robimy kilka jednostek treningowych w tygodniu dzień po dniu i zależy nam na jak najszybszym uzupełnieniu węgli w organizmie, próg ten możemy zwiększyć przez dodanie odpowiedniej ilości fruktozy do posiłku. W tym wypadku zwiększymy pobór cukrów z jelit do ok. 80gr, czyli o ok. 30%. Jak wiemy świetnym źródłem fruktozy są owoce. Kiwi, brzoskwinia, ananas jak najbardziej nadają się na dołączenie do posiłku przed lub po-treningowego.

Jeśli chodzi o inne aspekty stosowania owoców jest to walka z przeciwutleniaczami.Stres oksydacyjny jest zmorą osób ćwiczących, a naturalnie możemy z nim walczyć przy pomocy właśnie wspomnianych owoców. Tutaj świetnie sprawdzą się borówki: czarna lub wysoka, popularnie zwanymi też borówką amerykańską lub jagodą czarną.

Muszę tez wspomnieć, że owoce często są niskokaloryczne. Jedzone rano świetnie uzupełniają glikogen wątrobowy. Mają dużo błonnika i witamin. Posiadają likopeny tak jak arbuz czy czerwony grejpfrut, które świetnie hamują procesy powstawania komórek rakowych układu pokarmowego, zmniejszając ryzyko jego wystąpienia nawet o 50%.

Praktycznie nic nie napisałem jeszcze o naszych pysznych i kochanych jabłkach, które są świetne na przykład w walcem z zaparciami, a dzięki pektynom w nich zawartych oczyszczają organizm z toksyn. Dodam na koniec, że w Kanadzie istnieje przysłowie „jedno jabłko dziennie trzyma lekarza z daleka od Ciebie”.

 

Dodaj komenarz

Thanks for downloading!

START