Tłuszcze

Tłuszcze

Tłuszcze i oleje znajdujące się w pożywieniu składają się głównie z triglicerydów, które z kolei składają się z jednej cząsteczki glicerolu i trzech cząsteczek kwasów tłuszczowych. Dzielimy je według budowy chemicznej na nasycone, jednonienasycone  i wielonienasycone.

Kwasy tłuszczowe Nasycone

Tłuszcze te jak sama nazwa wskazuje zbudowane są z nasyconych kwasów tłuszczowych ,mają twardą konsystencje w temperaturze pokojowej i występują głównie w produktach zwierzęcych, takich jak masło, słonina, ser, tłuste mięso. Alternatywna dla nich są oleje palmowe lub z orzecha kokosowego.

Kwasy tłuszczowe jednonienasycone

Jednonienasycone kwasy tłuszczowe zawierają jedno podwójne albo nienasycone wiązanie .Są to z reguly oleje płynne w temperaturze pokojowej, ale mogą krzpenąć w chłodzie. Najbogatsze źródła to oliwa, olej rzepakowy, arachidowy, orzechy i nasiona.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe

Wielonienasycone kw. tłuszczowe mają najmniej wodoru, ich łańcuchy węglowe zawierają dwa lub więcej podwójnych wiązań. Oleje bogate w te tłuszcze są plynne zarówno w temperaturze pokojowej jak i w chłodzie. Można do nich zaliczyć większość olejów roślinnych oraz olejów z tłustych ryb.

Bać się tłuszczów a w szczególności nasyconych ?

Od dłuższego czasu wiemy że tłuszcze nasycone w spożywane w odpowiednich proporcjach z tł. nienasyconymi nie tylko nie są w stanie zagrozić naszemu zdrowiu, ale wręcz przeciwnie poprawić stan organizmu. Myślę że dobrym pomysłem będzie wklejenie tutaj fragmentu wywiadu Dr Cichosz, której wykładów miałem przyjemność słuchać na studiach    „Prawdą jest, że spożycie tłuszczów zwierzęcych może powodować wzrost cholesterolu. Jeżeli jednak w diecie obecne są biologicznie aktywne kwasy omega-3 obecne w tłuszczu rybim, to nawet przy wysokim spożyciu tłuszczów zwierzęcych nie istnieje żadne zagrożenie miażdżycą – to tzw. paradoks grenlandzki. Jest zatem sprawą oczywistą, że nie tłuszcze zwierzęce, lecz niedobory w diecie kwasów omega-3 są przyczyną – bynajmniej nie jedyną – miażdżycy.Przeciwnicy spożywania tłuszczów zwierzęcych pomijają fakt, że przy spożyciu masła czy smalcu wzrasta poziom zarówno złego LDL, jak też dobrego HDL cholesterolu. Podczas gdy przy spożyciu sztucznych izomerów trans, czyli margaryn, wzrasta poziom złego LDL i maleje poziom dobrego HDL cholesterolu.”

PS Czekam na tłusty czwartek

Pozdrawiam 😉

Dodaj komenarz

Thanks for downloading!

START